Joi, 7 mai, la ora 12, rădăuţenii s-au adunat în număr neaşteptat de mare pentru a-l întâmpina pe cel de-al treilea invitat al lui Matei Vişniec la ediţia din acest an a festivalului care-i poartă numele. Mărturisesc că un recital de poezie într-o catedrală m-a atras şi pe mine, mai ales că urma să recite Constantin Chiriac, actor talentat, director al Teatrului Naţional George Stanca din Sibiu.
Împreună cu cei prezenţi am putut să mă bucur de o manifestare excepţională, de un moment singular, în care poezia religioasă, atmosfera fastuoasă a Catedralei şi talentul actorului s-au împletit pentru a se transforma într-o mărturie de credinţă cutremurătoare. Am putut simţi sufletul interpretului şi convingerea sa că Dumnezeu îi ascultă fiecare cuvânt rostit, fiecare intonaţie sau gest cu care îşi sublinia interpretarea şi toţi cei de faţă au apreciat momentul la adevărata sa valoare.
Nu putem trece uşor peste faptul că Biserica Ortodoxă a acceptat să îşi deschidă porţile pentru poezie aşa cum cea Catolică a permis muzicii pătrunderea în lăcaşele de cult. Mă gândesc că trebuie să le mulţumim ierarhilor Catedralei din Rădăuţi pentru că ne-au dat prilejul de a ne bucura sufletele şi lui Traian Andronachi, partenerul principal al organizatorilor Zilelor Matei Vişniec pentru oraşul Rădăuţi, pentru al treilea an consecutiv.
Pentru că tot joi, de la ora 18:00, evenimentele s-au mutat la Gura Humorului, oraş aflat pe harta festivalului în premieră, am avut bucuria să-l ascult încă o dată pe Constantin Chiriac. Pe scena cochetei săli a Casei de Cultură a oraşului, actorul ne-a bucurat cu un colaj Eminescu – Creangă, interpretat cu sensibilitate în care a reuşit să facă până şi proza să sune poetic. Apoi s-a alăturat lui Matei Vişniec într-o scurtă pledoarie pentru cultură, pentru păstrarea valorilor naţionale şi pentru afirmarea ţării noastre în lume prin intermediul artiştilor săi.
Întemeietorul Festivalului Internaţional de Teatru de la Sibiu, ajuns pe locul 3 în lume ca importanţă după Edinburgh şi Avignon, Constantin Chiriac, este şi un important cadru universitar mondial, 16 universităţi din toată lumea avându-l inclus în colectivul profesoral. Iniţiativele sale, viziunea sa asupra managementului cultural şi calitatea sa organizatorică îl singularizează ca pe cel mai de succes promotor al teatrului românesc al momentului. Nu e de mirare că tocmai teatrul pe care îl conduce a reuşit, primul din ţară, să monteze tragedia “De ce Hecuba?” în regia Ancăi Bradu, spectacol de care s-au putut bucura şi spectatorii bucovineni vineri 8 mai, la Casa de Cultură din Suceava.
În urma invitării sale în cadrul Zilelor Vişniec am putut descoperi un OM deosebit, un model posibil pentru tinerii noştri.
Versuri dumnezeieşti
Ziua a patra a Festivalului Vişniec a adus la Catedrala Ortodoxă din Rădăuţi un recital de poezie religioasă în interpretarea actorului Constantin Chiriac.
Lasa un raspuns