Cererea globală de petrol a urmat exemplul pieţei de energie, traversând o perioadă de creştere exponenţială în 2021, dar consumul global ar putea reveni la nivelurile prepandemice în 2022, explică, pentru Adevărul, Radu Puiu, Financial Analyst în cadrul XTB România.
Consumul de benzină şi motorină a crescut anul trecut pe măsură ce consumatorii şi-au reluat călătoriile şi activitatea de afaceri a accelerat. Potrivit Agenţiei Internaţionale pentru Energie, consumul de ţiţei este aşteptat să ajungă în 2022 la 99,53 milioane barili pe zi (bpd), în creştere faţă de 96,2 milioane bpd anul acesta. Acest nivel ar fi foarte apropiat de consumul zilnic de 99,55 milioane de barili din 2019.
O astfel de dinamică va pune presiune atât pe Organizaţia Ţărilor Exportatoare de Petrol (OPEC), cât şi pe industria de şist din SUA pentru a satisface cererea, după un an în care marii producători au fost surprinşi de ritmul alert de redresare al activităţii care a copleşit oferta şi a dus la stocuri reduse la nivel mondial.
Numeroase state OPEC au încercat să majoreze producţia, în timp ce industria de şist din SUA a trebuit să se conformeze cererilor investitorilor de a menţine limita de cheltuieli, mai arată Radu Puiu de la XTB.
Cu toate acestea, temerile legate de impactul potenţial al restricţiilor de mobilitate asupra cererii de combustibil s-au diminuat deoarece OPEC, Rusia şi aliaţii au menţinut ”o vestă de salvare”, lăsând uşa deschisă idei de revizuire a planului de a suplimenta producţia cu 400.000 de barili pe zi în ianuarie, în cazul în care contextul de la momentul respectiv nu este favorabil.
Pe de altă parte, Goldman Sachs a estimat că preţul ţiţeiului ar putea atinge 100 de dolari pe baril în 2023 deoarece creşterea cererii depăşeşte avansul ofertei.
Goldman a devenit a doua bancă în această lună care îşi menţine poziţia optimistă faţă de petrol, în ciuda scăderilor recente ale preţurilor.
Anterior, JP Morgan a redus o parte din temerile legate de Omicron, spunând că 2022 va aduce sfârşitul pandemiei şi că preţurile petrolului ar putea atinge 125 de dolari pe baril anul viitor şi 150 de dolari pe baril în 2023, explică analistul XTB România.
Banca de investiţii a citat capacitatea neutilizată limitată a OPEC care reprezintă un factor negativ în ceea ce priveşte abilitatea de a reacţiona la cererea mai puternică prin majorarea rapidă a producţiei, dar şi „un ciclu economic mai vibrant”.
Sezonalitatea indică o cerere limitată la începutul noului an. Într-un astfel de caz, dinamica tendinţei de creştere ar fi oricum încetinită.
De aceea, nu ar trebui să ne aşteptăm la eforturi majore din partea OPEC+. Pe de altă parte, grupul ar dori să menţină preţurile în jur de 70-80 de dolari pe baril, ceea ce permite planificarea pe termen lung a viitoarelor proiecte de exploatare.
Prin urmare, în viitor, ar trebui să ne aşteptăm la acţiuni suplimentare din partea OPEC+, care vor avea ca scop menţinerea preţului intervalul menţionat, atrage atenţia analistul XTB România.
În acest context, este posibil să achităm un preţ mai mic pentru combustibil la pompă în România.
Totuşi, trebuie amintit că preţul benzinei nu depinde numai de preţul petrolului. Componentele preţului benzinei şi motorinei sunt în majoritatea cazurilor: petrolul nerafinat, marja de rafinare, distribuţia şi marketingul, impozitele.
În plus, există un decalaj între modificarea preţului petrolului brut şi ajustarea preţului produselor finale din benzinării de aproximativ o lună şi jumătate, legat de fluxul de producţie, relatează psnews.ro.
Lasa un raspuns