Aproximativ 1 milion de copii care învaţă la sat vor fi afectaţi de măsurile privind educaţia luate în contextul sanitar, având în vedere că decalajul dintre rural şi urban este în creştere, iar în total – după un an de la prima zi de şcoală online – 40% dintre elevii din mediile defavorizate, majoritatea din mediul rural, nu au făcut cursuri, arată un raport al organizaţiei World Vision România.
World Vision România a făcut cronologia unui an de la prima zi de şcoală online. Elevii fără acces la educaţie au pierdut 24 de săptămâni de şcoală. „Riscurile să asistăm la creşteri record ale ratei de abandon şcolar sunt foarte mari”, a transmis organizaţia. Pe 11 martie, se împlineşte un an de la declararea oficială a pandemiei şi de la prima zi în care şcolile din România s-au închis, iar educaţia a trecut în mediul online. Anul trecut, aproape o treime dintre absolvenţii de clasa a VIII-a din comunităţile defavorizate nu s-au prezentat la examenul de Evaluare Naţională. Riscul ca rata de abandon şcolar să crească este unul foarte ridicat, în condiţiile în care în România părăsirea timpurie a şcolii este oricum la al treilea cel mai mare nivel din Europa. Elevii din mediul rural sunt cei care se confruntă cu provocări uriaşe. Cei fără posibilităţi materiale, fără acces la internet şi echipamente, fără programe de educaţie remedială, fără profesori calificaţi în metodologia predării digitale au pierdut până la acest moment 24 de săptămâni de şcoală. Decalajul dintre şcolile rurale şi cele din mediul urban este în creştere, iar victimele vor fi circa 1 milion de copii care învaţă la sat.
La un an de declararea oficială a pandemiei şi de la prima zi în care şcolile din România s-au închis, iar educaţia s-a transferat în online, aproximativ 1 milion de copii înscrişi în învăţământul preuniversitar din mediul rural se află în faţa unui moment critic, conform organizaţiei World Vision România. „Este responsabilitatea noastră, a tuturor, să continuăm să intervenim cu măsuri reale pentru ca aceşti copii să depăşească pierderile de învăţare acumulate în perioada în care orele s-au desfăşurat online. În caz contrar, cel mai probabil vom asista la creşterea spectaculoasă a abandonului şcolar şi, în viitor, la rate-record ale şomajului”.
Datele ultimelor 12 luni din sistemul românesc de învăţământ: 40% dintre elevii din mediile defavorizate, majoritatea înscrişi la şcolile din mediul rural, nu au făcut şcoală online, din diverse motive: din cauza problemelor financiare familiile lor nu le-au putut asigura un smartphone sau un calculator cu care să lucreze; nu au avut conexiune la internet – 1 din 3 sate în care World Vision activează are zone cu semnal slab sau inexistent; profesorii nu au fost pregătiţi să predea şi să-şi examineze elevii online; nu au avut un loc acasă unde să participe la lecţiile online. Ca rezultat, elevii care nu au avut acces la internet au pierdut 24 de săptămâni de şcoală. Cel mult 70% dintre elevii de clasa a VIII-a din cele mai vulnerabile comunităţi din mediul rural au participat la Evaluarea Naţională. Această statistică ne dovedeşte că riscul ca rata de părăsire timpurie a şcolii să crească este unul foarte mare, în condiţiile în care în România abandonul şcolar este oricum la al treilea cel mai mare nivel din Europa. Este important să nu-i uităm pe aceşti copii lăsaţi în urmă, să-i ajutăm să continue să înveţe, iar programele dedicate lor sunt esenţiale. Jumătate dintre elevii care au participat la examenul de Evaluare Naţională au obţinut note sub 5 la matematică. Efectele pandemiei au fost resimţite inclusiv de familiile acestor copii. În vara anului trecut, 60% dintre părinţi nu au lucrat, iar 50% dintre familii nu au avut alimente şi produse de bază. Astfel, 91% dintre toţi copiii au fost afectaţi din punct de vedere psihologic şi mai mult de o cincime dintre copiii de la sat consideră că nu sunt niciodată sau sunt doar uneori fericiţi.
La începutul anului 2021, în continuare 237.000 de elevi nu aveau acces la internet şi 287.000 de elevi nu aveau echipamente pentru şcoala online. După decizia de redeschidere a şcolilor, peste 80% dintre profesori încă spun că au nevoie de formare în domeniul educaţiei digitale, doi din trei profesori afirmă că este necesar un ghid standardizat pentru educaţie remedială, iar aproape jumătate dintre profesorii din mediul rural care au răspuns unui sondaj al Fundaţiei World Vision România consideră că elevii lor au pierdut din materie în pandemie. World Vision România a realocat fonduri pentru a susţine peste 24.000 de copii din programele sale cu alimente, produse de igienă, burse şi programe de educaţie remedială, pentru recuperarea materiei pierdute. Peste 5.000 de copiii au primit tablete pentru a învăţa online, iar 4.000 de elevi susţinuţi de World Vision au recuperat în curtea şcolii o parte dintre orele pierdute. Programele de educaţie ale fundaţiei au condus la o rată de promovare la examenul de Bacalaureat a elevilor susţinuţi de World Vision România de 95%, iar peste 50% dintre copiii din programele noastre de educaţie remedială şi-au îmbunătăţit rezultatele şcolare. „Acesta este tabloul general al învăţământului din România: cu decalaje în creştere între învăţământul de la oraş şi cel din mediul rural, între cei care au şi cei care nu au acces la resurse, decalaje care practic condamnă aproape 1 milion de copii la o bătălie pentru viitor în care pornesc cu şanse în minus. Şi pe care o pot pierde, dacă nu intervenim cât mai repede şi cât mai adaptat nevoilor fiecărui copil”, a declarat Mihaela Nabăr, director executiv World Vision România.
Lasa un raspuns