„În data de 12 octombrie am primit o adresă oficială de la Aeroportul Iași către Consiliul Județean. Elegant era dacă directorul de Iași se adresa managerului de la Aeroportul Suceava. Întrucât trebuie să dăm un răspuns în 30 de zile. Documentul conținea cam șapte pagini pe care le-am studiat foarte atent. <Începem prin a vă felicita pentru finalizarea investiției în infrastructura de mișcare a Aeroportului ”Ștefan cel Mare”, și pentru susținerea necondiționată a acestui proiect de importanță strategică pentru comunitatea locală, precum și pentru perseverența de a da sens acestei investiții și de a aduce prin aceasta plus valoare și bunăstare comunității Dumneavoastră>”, a spus Cătălin Nechifor.
După felicitări, reprezentanții aeroportului din Iași au trecut la amenințări. Aceștia privesc cu îngrijorare cele două proiecte ale Consiliului Județean, respectiv transferul Centrului Economic Bucovina Suceava (CEBS) și diminuarea tarifelor aeroportuare.
„Ei spun că au luat act cu îngrijorare de două proiecte emise de către Consiliului Județean, și anume transferul unui imobil, cunoscut sub numele de CEBS, din administrarea Consiliului Județean Suceava în administrarea Regiei Autonome Aeroportul <Ștefan cel Mare>, iar cel de-al doilea privind diminuarea drastică spre valori modice, a tarifelor aeroportuare practicate de Aeroportul din Suceava”, a continuat Nechifor.
Cei de la Aeroportul din Iași au contestat faptul că la transferul administrării CEBS se încalcă prevederi europene și administrația județeană nu ar fi avut voie să facă respectivul transfer. Din adresa trimisă către Consiliul Județean, reiese faptul că Aeroportul din Iași are clauză de atragere a două milioane de călători anual, lucru aproape imposibil în contextul în care Aeroportul din Cluj are undeva la 1.118.000 de pasageri în decursul unui an.
„Se mai spune că Aeroportul Iași nu și-a atins încă nici pe departe capacitatea de operare. Cumva tradus, noi nu vom avea voie să facem ceva la Suceava, vreodată, decât după ce Iașul face două milioane de pasageri pe an. Până nu fac ei două milioane de pasageri, noi trebuie să stăm cuminciori și să ne uitam cum zboară alții de pe Iași”, a afirmat președintele Consiliului Județean.
Iași vede ilegalități
Marius Bodea a declarat că propunerea CJ Suceava privind reducerea de până la patru ori a tarifelor pe aeroportul sucevean este ilegală şi contravine legislaţiei europene, adăugând că va trimite o notificare către conducerea instituţiei.
„Nu poţi să faci aşa ceva, este ilegal, contrazice legislaţia europeană. Vom notifica CJ Suceava pe această temă. Poate că ei citesc legislaţia invers, dar nu ai voie să reduci tarifele de patru ori, regulile europene sunt ferme şi clare. (…) Prevederile Comisiei Europene sunt clare. Se interzice ca într-un areal să practici tarife ce afectează direct competitorul, ori aeroportul din Iaşi este în apropiere. CJ Suceava derulează un proiect european pentru modernizarea aeroportului, ar trebui să fie atenţi, pentru că normele sunt stricte şi te trezeşti că dai înapoi întreaga finanţare”, a spus Marius Bodea, manager Aeroport Iași.
În replică, șeful Consiliului Județean Suceava a afirmat că nu sunt interesați de politica de management financiar practicată de Iași și pentru Aeroportul din Suceava concurența este benefică.
„Cu tarifele, ei susțin că și aici suntem în greșeală, că pe noi ne interesează ce tarif practică Iași pentru un operator sau că am comentat acest lucru. Noi vedem concurența că pe un motor de dezvoltare care produce servicii pentru pasageri. Ei ne cer să nu privim sub nici o formă ca pe un afront cele susținute,” a mai declarat Nechifor.
Nechifor a mai precizat că a fost făcută o corespondență oficială cu două instituţii care reglementează spețele, Consiliul Concurenței și Autoritatea de Management al Transporturilor. Această instituție acordă întregul suport pentru implementarea acestui proiect.
„În conformitate cu cele prezentate (…) rezultă că s-a luat în considerare scăderea tarifelor de operare și creșterea traficului aeroportuar, din analiza efectuată rezultând că aceste modificări conduc la scăderea veniturilor nete aferente proiectului”, au arătat reprezentanții AM POST.
Al doilea document adus de Nechifor e răspunsul de la Consiliul Concurenței care clarifică și el aspectele reclamate.
„În cazul în care reducerea este o decizie comercială, iar din aceste tarife Aeroportul Suceava își acoperă costurile pentru prestarea acestor servicii și obține și o cotă rezonabilă de profit, fără să fie necesară acordarea unor subvenții din partea autorități locale, considerăm că măsura nu conține elemente susceptibile să reprezinte ajutor de stat”, a precizat președintele Consiliului Concurenței, Bogdan Chirițoiu.
Nechifor i-a transmis directorului Bodea că nu e treaba Iașului ce tarife se aplică la Aeroportul din Suceava.
Bodea ar trebui să înțeleagă ce înseamnă o politică de cartel
Nechifor a făcut o adresă prin care a cerut, în baza Legii 544/2001, furnizarea copiilor după tarifele practicate de Regia Iași în cadrul contractelor cu operatorii aerieni și remunerarea anumitor forme de servicii în condiții diverse.
„Luând în calcul colegialitatea celor de la Iași, în acest moment semnez o adresă oficială către Regia Iași în baza Legii 544/2001, prin care cerem să ne furnizeze copii după tarifele practicate de Regia Iași, în cadrul contractelor cu operatorii aerieni și remunerarea anumitor alte forme de servicii în condiții diverse, așa cum au ei acum. Ei vor înțelege la ce mă refer. Eu nu spun că ar fi ceva în neregulă la Iași. Eu nu cer în șapte pagini ceva ce nu există. Am cerut un lucru de bun simț, copiile după tarifele aplicate de Iași cu operatorii pe care îi au. Sigur, ei vor analiza cu atenție și cu colegialitate”, a declarat șeful administrației județene.
El a mai precizat că transferul CEBS nu e treaba lui Bodea de la Iași și a nimănui, cui dă CJ Suceava patrimoniul său. Acesta nu pleacă nicăieri și rămâne al CJ.
Managerul Aeroportului „Ștefan cel Mare”, Ioan Măriuța, s-a rezumat în a spune că nu e colegial ceea ce a făcut directorul de la Iași.
Trebuie remarcat faptul că politica agresivă a conducerii Aeroportului din Iași nu se oprește doar la a ataca managementul Aeroportului din Suceava. Există aeroporturi în Moldova, care „nu asigură siguranţă în operare”, a afirmat Bodea, făcând trimitere la concurența de la Aeroportul din Bacău, iar la Iași nu ar fi fost tolerat să se opereze în „condiţii limită”.
Lasa un raspuns