Probabil vă mai amintiți de cel care acum câteva luni în urmă își dorea să devină primar al comunei Pojorîta din partea Partidului Național Liberal, pentru că, spunea el, „este nevoie de adevăr în Pojorîta și cine este iubitor de adevăr va înțelege”.

constantin-cosmaciuc-candidat-pnl-la-functia-de-primarConstantin Cosmaciuc, cel care, fără demnitate umbla prin comună cu câteva luni în urmă la cerșit voturi, nu s-a uitat mai întâi în ograda sa și mai ales la ce a făcut el pentru această comună.

Astfel, cu aceeași lipsă de bun simț, Cosmaciuc declara, despre una dintre cele mai frumoase comune din România că „sunt multe lucruri de realizat în comună. Sunt pregătit să modernizez comuna şi să vin în sprijinul oamenilor de aici, să le diminuez din probleme”, susținea candidatul la funcția de primar, Constantin Cosmaciuc, uitând parcă de proiectele prin care și-a bătut joc de comuna sa și uitând parcă de faptul că, oamenii îl vor „taxa” pentru îndrăzneala lui.

Pentru că a trecut ceva timp de la momentul în care Cosmaciuc a luat niște bani și nu l-a mai interesat ce lasă în urmă, pe un proiect care ar fi trebuit să răspundă nevoilor unor copii și a unor cadre didactice, vom reda întâmplările în ordinea lor cronologică.

contractProiect: „Modernizare Școală Generală clasele I-VIII, Comuna Pojorîta”- Alimentare cu apă

Pe data de 18.12.2007, directorul școlii,  de la vremea aceea, Cristian Străjeru, încheia un contract de execuție lucrări cu S.C. Novemart S.R.L, reprezentat prin Constantin Cosmaciuc, având funcția de director al acestei firme, devenit executant în acest proiect.

Prin acest contract, Cosmaciuc avea obligația „de a executa și finaliza lucrările, precum și de a remedia viciile ascunse, dar și de a notifica prompt achizitoriul despre toate erorile”.

În același timp, Constantin Cosmaciuc „era pe deplin responsabil pentru conformitatea, stabilitatea și siguranța tuturor operațiunilor executate pe șantier, precum și pentru procedeele de execuție utilizate”, conform aceluiași contract.

Proiect fără avize, acorduri și autorizație de construire

De regulă, Constantin Cosmaciuc ar fi trebuit să obțină pentru acest proiect mai multe avize: de la Agenția pentru Protecția Mediului, de la Direcția de Sănătate Publică, de la Inspectoratul pentru pentru Situații de Urgență, de la E.ON și așa mai departe. Întrucât nu a obținut aceste avize, S.C. Novemart S.R.L a început această lucrare fără autorizație de construire.

Conform legii nr.50/ 1991, privind autorizarea executării lucrărilor de construcții, republicată și actualizată în 2016, „executarea lucrărilor de construcții este permisă numai pe baza unei autorizații de construire sau de desființare, emisă în condițiile prezentei legi, la solicitarea titularului unui drept real asupra unui imobil – teren și/sau construcții , identificat prin număr cadastral, în cazul în care legea nu dispune altfel. Construcțiile civile, industriale, inclusiv cele pentru susținerea instalațiilor și utilajelor tehnologice, agricole sau de orice altă natură se pot realiza numai cu respectarea autorizației de construire, emisă în condițiile prezentei legi, și a reglementărilor privind proiectarea și executarea construcțiilor”.

Aceeași lege prevede, prin articolul 24, că sunt considerate infracţiuni următoarele fapte: „executarea, fără autorizaţie de construire sau de desfiinţare, ori cu nerespectarea prevederilor acesteia, a lucrărilor prevăzute la art. 3 lit. b). Este vorba, aici, despre lucrări de construire, reconstruire, extindere, reparare, consolidare, protejare, restaurare, conservare, precum şi orice alte lucrări, indiferent de valoarea lor, care urmează să fie efectuate la construcţii reprezentând monumente istorice, inclusiv la anexele acestora, identificate în acelaşi imobil – teren şi/sau construcţii, la construcţii amplasate în zone de protecţie a monumentelor şi în zone construite protejate, stabilite potrivit legii, ori la construcţii cu valoare arhitecturală sau istorică deosebită, stabilite prin documentaţii de urbanism aprobate”.

Nu putem vorbi însă aici de urbanism, întrucât aceste proiect nu are nici măcar un certificat de urbanism.

Proiect fără referatul verificatorului tehnic

Oricine întocmește un proiect este obligat, prin lege, să îl supună verificării de către verificatorul tehnic de proiecte. Acesta este o persoană autorizată de către minister, este independent față de firma de proiectare și are rolul de a certifica conformitatea proiectului și a detaliilor de execuție în raport cu normativele de proiectare și execuție ce urmează a fi puse în practică. Constantin Cosmaciuc a considerat însă că acest verificator nu are niciun rol în proiectul său.

Constantin Cosmaciuc încasează banii fără să aibă ordin de începere a lucrărilor. Oare pentru că era în prag de Crăciun?

Pe data de 21 decembrie 2007, după 4 zile de la încheiera contractului, Constantin Cosmaciuc se comportă ca și cum lucrarea ar fi fost finalizată, adică încasează suma prevăzută în contract, în proporție de 100%. Astfel, în contul firmei S.C. Novemart S.R.L intră suma de 41.139 de lei, sumă  care reprezenta prețul convenit pentru îndeplinirea contractului.

Trebuie spus că, începerea lucrărilor este condiționată de emiterea ordinului de către beneficiar, cu privire la data începerii lucrărilor, iar orice factură trebuie să fie însoțită de situația lucrărilor executate și confirmate de către persoanele ce asigură asistența tehnică.

În acest caz însă, situația de lucrări nu a fost asumată de către dirigintele de șantier, prin urmare, factura nu putea fi acceptată la plată. Singura aprobare a situației de lucrări de către beneficiar, prin directorul Străjeru, nu poate fi luată în considerare, conform legilor în vigoare, pentru că acesta nu este autorizat de Inspectoratul de Stat în Construcții pentru a putea el verifica în teren lucrarea.

Mai mult decât atât, în situația dată emiterea ordinului de începere a lucrărilor este dat în ziua de 21.12. 2007, iar termenul impus este 24 decembrie 2007.

Ceea ce oferă suspiciuni rezonabile este că tot pe 21 decembrie 2007 a fost achitată factura, pentru lucrări care nu erau începute.

În același timp, Legea Achizițiilor în vigoare și la acea dată, prevedea că nu se permite un avans mai mare de 30%.

După ce încasează banii, Constantin Cosmaciuc realizează că nu are diriginte de șantier. Acesta vine și cere sistarea lucrărilor

Pe data de 24 decembrie 2007, când ar fi trebuit să înceapă lucrările, conform ordinului reprezentantului legal al școlii, Constantin Cosmaciuc realizează că nu are un diriginte de șantier care să își „asume” lucrarea ce urma a fi efectuată.

Acesta nu își asumă nimic, drept pentru care DISPUNE SISTAREA LUCRĂRILOR, având la bază toate ilegalitățile săvârșite de reprezentantul S.C. Novemart S.R.L, după cum urmează: nu era emisă autorizație de construire, planul de control al calității nu era aprobat de Inspectoratul Județean în Construcții, nu exista anunț de începere a lucrărilor, nu exista Ordin de începere a execuției lucrărilor, nu era achitată cota de 0,1% către Inspectoratul de Stat în Construcții, nu s-a prezentat Dispoziția de numire a responsabilului tehnic cu execuția, nu s-a prezentat Dispoziția de numire responsabil control calitate.

Trebuie spus și că, deși nu apare în expunerea de motive a dirigintelui de șantier, acest proiect nu are nici studiu topografic și nici studiu geotehnic.

diriginte-santier

Bătaie de joc și la adresa instituțiilor statului

Totodată putem spune că același Constantin Cosmaciuc a eludat  toate instituțiile care aveau un cuvânt de spus în acest proiect. Inexistența autorizării de construire a exclus instituțiile publice de la orice pârghie de control asupra investițiilor publice. De asemenea, nici Inspectoratul de Stat în Construcții nu a știut de această lucrare. În lipsa tuturor avizelor, acordurilor, autorizației, se poate considera că un om are nevoie de mult „curaj” pentru a-și putea bate joc de aceste instituții.

Cum ar fi trebuit să arate lucrarea?

Potrivit proiectului, apa necesară ar fi trebuit să fie captată din freaticul zonei, prin intermediul unei fântâni existente, executate prin săpare la 8,5 m adâncime, stratul apei fiind de circa 2,5 m adâncime.

Săpătura ar fi trebuit să fie la aproximativ 130 de centimetri, din care primii 15 trebuiau să fie constituiți dintr-o umplutură de nisip cu 10, respectiv  5 cm grosime, iar pe al doilea strat de nisip, ar fi trebuit așezată țeava, ar fi urmat un strat de pământ , de 30 cm grosime, asupra căruia urma a fi supus un proces tehnologic de compactare, pe care, din păcate, Constantin Cosmaciuc l-a realizat cu maiul din dotare, (conform situației de lucrări, punctul 4 din deviz), după care ar fi trebuit să urmeze încă un strat de umplutură, conform părții desenate a proiectului tehnic.

cum-ar-fi-trebuit

 

În afară de toate aceste ilegalități, pentru ce se mai face vinovat Cosmaciuc?

constantin-cosmaciuc-candidat-pnl-la-functia-de-primar

Având în vedere toate întâmplările relatate mai sus, am putea spune că reprezentantul firmei S.C. Novemart S.R.L cât a executat acest contract a făcut-o cu rea credință, fără să îi pese de ce lasă în urma sa.

Aici sunt banii dumneavoastră! Dar pentru că vine Crăciunul, ne întrebăm când are de gând Cosmaciuc să dea banii înapoi?

Un an mai târziu, pe data de 03.10.2008, Cristian Străjeru trimite către firma lui Cosmaciuc o notificare prin care îl anunță că „lucrarea este executată parțial și trebuie restituită suma efectuată aferentă lucrărilor neexecutate”.

Firește că, banii nu au fost restituiți nici până astăzi, și pentru că, aceștia au intrat în contul firmei lui Constantin Cosmaciuc, cu câteva zile înainte de Crăciunul din 2007, iar acum suntem deja în Postul Crăciunului 2016, vă întrebăm public, domnule Cosmaciuc, când aveți de gând să dați banii înapoi?

 

constantin-cosmaciuc-candidat-pnl-la-functia-de-primar

 

 

 

 

Lasa un raspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.