De două luni, Guvernul aplică schema de compensare pentru combustibil, în contextul creșterii prețurilor la benzină și motorină pe piețele internaționale, ca urmare a războiului din Ucraina și a sancțiunilor impuse Rusiei. Schema include o reducere la pompă de 50 de bani/litru de combustibil, iar luna septembrie este ultima în care se aplică.

De ce motorina se scumpește în raport cu benzina

Diferența de preț între benzină și motorină a ajuns între timp la un maxim istoric, trecând de un leu. Chiar înainte ca schema de compensare a prețului carburanților să intre în vigoare, prețul mediu al unui litru de benzină era 8,65 lei, iar al motorinei trecea de 9 lei.

Principala explicație pentru diferența de preț este legată de războiul din Ucraina și capacitatea rafinăriilor românești. Acestea nu au capacitatea să acopere cererea internă, ca urmare statul este nevoit să importe o parte din necesarul de motorină. Cum conflictul din Ucraina și sancțiunile impuse Rusiei au dus la o scădere considerabilă a ofertei de combustibil pe piețele internaționale, dar nu și la o diminuare a cererii, prețurile au explodat. Rafinăriile din țară reușesc să acopere ceva mai bine în schimb cererea de benzină, de aici diferența de preț.

Ce face Executivul de la București

Până acum guvernul nu a anunțat când și dacă va prelungi măsura compensării prețurilor la combustibil. Singura informație relevantă este legată de faptul că actualul Executiv va evalua măsura și va hotărî dacă o va menține și în lunile următoare. Principalul lucru pe care guvernanții trebuie să îl ia în calcul este legat de presiunea pe care această măsură o pune pe bugetul de stat. Susținerea unei astfel de măsuri pe termen lung implică costuri substanțiale pentru bugetul de stat în condițiile în care inflația reprezintă deja o problemă majoră în România.

Ce fac alte state

Guvernul Ungariei a adoptat o plafonare a prețurilor la combustibil. Măsura adoptată de Budapesta se află și acum în vigoare, fiind extinsă până la 1 octombrie. Executivul maghiar se confruntă însă cu o presiune din partea grupului energetic maghiar MOL care a cerut retragerea graduală a plafonării prețurilor la combustibili. Preţurile la benzină şi motorină nu pot depăşi 480 forinţi (1,21 euro) pe litru la benzinării.

Cehia a suspendat taxele de drum pentru mașini, autobuze și camioanele până la 12 tone, ca și obligația de a adăuga componenții bio costisitori  la benzină și la motorină. Polonia a redus TVA la motorină până la 8%, de la 23% pentru o perioadă de 6 luni. Guvernul Sloveniei a decis să plafoneze, începând de la jumătatea lunii martie, preţul benzinei şi motorinei la 1,503 şi, respectiv, 1,541 euro pe litru, pentru o lună. Măsura a fost prelungită în luna mai, iar acum guvernul de la Ljubljana ia în calcul o nouă prelungire. O măsură similară a fost luată de Croația. De la începutul lunii februarie, guvernul croat a plafonat prețul benzinei standard la echivalentul (de atunci) a 1,516 euro / litru și la 1,505 euro / litru de motorină.

Franța a luat o măsură similară cu cea a României, introducând o reducere la pompă de 15 eurocenți pe litru. În plus, guvernul de la Paris a rezervat un buget de granturi de 400 de milioane de euro pentru transportatori. În fine, în Spania au fost reduse accizele cu 21% la benzină și la motorină de la 1 aprilie, pentru tot restul anului, scrie psnews.ro.

Lasa un raspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.