De vineri, 3 octombrie 2014, Campania pentru desemnarea celui de-al IV-lea președinte al României a intrat în linie dreaptă. În cursa electorală s-au înscris 14 candidați, cei mai mulți dintre ei plasându-se pe eșicherul dreptei.
Principalele teme de campanie ale celor 14 sunt apartenența României la U.E. și Structurile Nord Atlantice, justiția și echitatea socială. Pentru simplul alegător, aceste teme extrem de generale sunt ușor de asimilat, dar în final votantul nu alege după valorile exprimate, ci după preferințe.
Niciunul dintre cei 14 nu a propus electoratului teme serioase de campanie. Candidatul PSD, premierul Victor Ponta, are același veșnic și obosit discurs: ”Traian Băsescu e rău!”. Ponta nu pare a fi candidatul proactiv, cu o agendă electorală bine stabilită, ci mai degrabă cel care răspunde într-un mod bine calculat atacurilor venite atât de la contracandidați, cât și de la încă președintele Băsescu.
Analizând sloganul și grafica bannerelor electorale ale candidatului social-democrat, care au împânzit Suceava, observăm că acestea sunt o extensie a celor de la europarlamentare. Sloganul său „Victor Ponta Președinte” a mai fost folosit și refolosit în diverse campanii, încă din 1990. Alte mesaje care apar la liderul PSD folosite în pre-campanie „Marea Unire„, „Schimbare până la capăt„, „România puternică” sunt prăfuite, rămânând să vedem dacă strategii acestuia vor veni și cu alte mesaje noi.
Închei capitolul Victor Viorel Ponta subliniind că acesta este conștient de limitele electoratului său şi abordează și alte zone ale spectrului politic, prin flashmobul din Gara de Nord și grandioasa lansare de la Național Arena.
Imaginea candidatului cu cele mai mari șanse al dreptei, Klaus-Werner Iohannis, pare a fi a unui predicator înconjurat de o aură luminoasă, cel mai probabil realizată în Photoshop, mâinile larg deschise și privirea blândă plasându-l în zona religioasă.
Sloganul „România lucrului bine făcut” este în armonie cu limba română, pe care acesta încearcă să o vorbească, enunțul fiind lipsit de verb. „Da, se poate” și „Lege. Nu hoție. Fapte. Nu vorbărie” sunt alte mesaje ale candidatului ACL, prin care acesta își evidențiază construcția germanică, dar și faptul că limba română nu este punctul lui forte. În prima zi de campanie electorală, Iohannis a fost la Craiova, în timp ce Ponta a ales să participe la o ceremonie la mormântul lui Nicolae Titulescu. De aici rezultă că fiecare a jucat la celălalt „acasă”.
Calul troian al PSD-ului, Călin Popescu-Tăriceanu, vine cu un slogan clasic: “Bunăstare și Respect”. Afișele și bannerele cu el în Suceava încă nu au apărut, însă cele două lozinci fac trimitere la perioada în care acesta a fost prim-ministru, iar România era în creștere economică. Și acesta pare a fi într-o criză de idei, în afară de demiterea lui Traian Băsescu, Tăriceanu nu a propus nimic electoratului.
Independenta Monica Macovei pare că a terminat gazul. Dacă la început imaginea ei semăna cu cea a unui justițiar, propunând și teme din zona civică (studierea istoriei religiilor la ore), aceasta a apelat la prietena Teo pentru a-și crea o altă imagine. Campania lui Macovei va fi fără mijloace, gen bannere sau afișe, totuși cu ce va ieși în evidență? Va sări cu parașuta sau va purta tocuri de 15 cm?
Sondajele o indică pe Macovei ca fiind candidatul cu cele mai puține șanse, aceasta fiind blocată într-o zonă de 4-5 la sută. Monica Macovei a ales ca și Victor Ponta sloganul electoral: „Macovei Președinte„. Sec, uzat, facil și în definitiv mincinos, dacă la ora 22:00 pe 16 noiembrie nu se adeverește.
Romantismul Elenei Udrea a dus la o lansare a candidaturii, cel puţin ciudată, într-o fostă hală a Uzinei Republica. Prin această lansare, Udrea utilizează simboluri ale stângii revizioniste, de tip PSM. Ca nuca în perete a fost și prezența la acest eveniment a liderului PNŢCD, Aurelian Pavelescu, care purta o cască de şantierist pe cap și care a vorbit despre reindustrializarea României în chiar termenii pe care i-ar fi folosit Ilie Verdeţ.
Lansarea politică a Elenei Udrea pe ruinele Uzinei Republica și elogiul ignorant al industriei comuniste exprimă, de fapt, analfabetismul politic.
Echipa Elenei Udrea pare cea mai creativă însă, când vine vorba de sloganuri electorale. Aceasta candidează cu două mesaje pentru electorat destul de sugestive: „România Frumoasă” și „Bună pentru România„.
Ultimul despre care am ales să vorbesc este Teodor Meleșcanu. Venit din zona Serviciilor Secrete, Meleșcanu a strâns în câteva ore 200 de mii de semnături. Totuși, acesta n-are campanie, în schimb are o pagină de Facebook, cu câțiva susținători.
Fiindcă timpul este important am renunțat să-i analizez pe restul candidaților, respectiv William Brânză, Dan Diaconescu, Kelemen Hunor, Szilagyi Zsolt, Corneliu Vadim Tudor, Constantin Rotaru, Mirel Mircea Amariţei și Gheorghe Funar.
Lasa un raspuns