Consiliul Concurenței a stabilit că operatorii economici care au avut campanii de reduceri online, în special de Black Friday 2017 în luna noiembrie, nu au respectat legea, potrivit unui comunicat postat pe pagina instituției. Mai exact, la peste 80% dintre produsele monitorizate de la diferite firme online, preţul la care s-a aplicat reducerea (preţul de referinţă, care apare “tăiat”), afişat de comercianţi, a fost mai mare decât nivelul prevăzut de lege.
Conform legislației (Ordonanța Guvernului nr. 99/2000 privind comercializarea produselor și serviciilor de piață), orice comerciant care vrea să facă o reducere de preţ trebuie să o raporteze la un preţ de referinţă, respectiv la cel mai mic preţ practicat în acelaşi spaţiu de vânzare în ultimele 30 de zile.
Mai mult, pentru 29% dintre produsele monitorizate s-a stabilit că nu era vorba de nicio reducere, pentru că preţul tăiat a fost mai mare chiar decât preţul maxim practicat în ultimele 30 de zile:
„Acest fapt indică o creștere/menținere artificială a prețului de referință de Black Friday. Astfel, din datele analizate de autoritatea de concurență, există un comportament generalizat de nerespectare a normelor legale privind campaniile de reduceri de prețuri. În aceste condiții, mecanismele de manifestare a concurenţei prin preţ în cadrul promoţiilor sunt distorsionate, percepția clienților cu privire la preţul real (prețul de referință) fiind deformată”, se mai arată în comunicatul Consiliului Concurenței.
Așadar, marea majoritate a campaniilor de reduceri doar creează clienților doar impresia că beneficiază de o reducere, pentru că în realitate, consumatorii plătesc un preţ apropiat celui din afara campaniei, cel practicat de societatea comercială respectivă.
De asemenea, ancheta a reliefat faptul că, în general, mai mult de jumătate din volumul vânzărilor principalilor retaileri sunt la prețuri promoționale. Astfel, o mare parte din produsele comercializate de toate platformele online importante şi care au fost monitorizate au avut prețuri reduse durate lungi de timp (chiar peste 75% din timp).
Astfel, campaniile de reduceri se bazează doar pe negocierea unor discount-uri importante cu furnizorii, deoarece firmele își păstrează propriile prețuri.
Datele monitorizate mai arată că în domeniul comerțului electronic s-au înregistrat cele mai mari creșteri de vânzări și cele mai multe campanii de reduceri. În acest domeniu vast, mai spune Consiliul Concurenței, activează totuși un număr restrâns de jucători relevanți, deoarece liderul pieței deţine o poziție semnificativă pe anumite segmente, fiind detașat față de următorii concurenți, iar categoria comercianților ce dețin cote de piață nesemnificative întâmpină bariere de dezvoltare importante. Comerțul electronic a crescut în anul 2017, față de 2016, cu 55%, până la 2,8 miliarde de euro. Vânzările realizate în cadrul principalei campanii promoționale – Black Friday – au ajuns, în anul 2017, la aproximativ 200 de milioane de euro, reprezentând aproximativ 7% din vânzările realizate în tot anul.
În urma acestor monitorizări, autoritatea de concurenţă consideră necesară modificarea cadrului legal, astfel încât fiecare magazin online să aibă obligaţia de a afişa, pentru fiecare produs comercializat, informaţii privind evoluţia preţului de referință şi al preţului practicat în ultimele 30 de zile.
Sursa: www.legestart.ro
Lasa un raspuns