Deputații AUR de Suceava, Dorel Acatrinei și Florin Pușcașu, i-au transmis o interpelare premierului Florin Cîțu privind impozitarea diurnelor care reprezintă falimentul întreprinzătorului roman pe piața europeană a serviciilor de transport și construcții.

Parlamentarii suceveni au declarat că întreprinzătorul roman este dezavantajat pe piața europeană a serviciilor de transport international atât de Pachetele de Mobilitate 1 și 2 adoptate recent de organismele Uniunii Europene, cât și de lipsa facilităților Spațiului Schengen pentru România care întârzie nejustificat să se concretizeze, dar și de impozitarea diurnelor lucrătorilor detașați să presteze această muncă în spațiul UE.

Cei doi deputați au mai adăugat că situația a mai fost în atenția Guvernului României în anul 2014, când s-a pus problema menținerii pe piața europeană a firmelor care își desfășoară activitatea în domeniul transportului international, dar și din sectorul construcțiilor și s-a finalizat printr-o amnistie fiscal urmată de o modificare legislativă care a reglementat neimpozitarea diurnelor.

„Astăzi suntem în aceeași situație ca în anul 2014 existând numeroase discuții între reprezentanții transportatorilor, constructorilor și a celorlalte firme care deleagă muncitori în spațiul UE și autoritățile statului.

Astfel, în următorii doi ani, România va pierde peste 5% din PIB datorită migrării activității de transportrutier international, inclusiv a personalului direct implicat și a familiilor acestora.

De asemenea, în aria largă a serviciilor, transportul rutier de mărfuri nu are concurrent, înregistrând în primele cinci luni ale anului 2020 exporturi de 2,2 miliarde de euro și importuri de 0,56 milioane de euro, rezultând un sold pozitiv de 1,7 miliarde de euro. Alte servicii de transport, în aceeași perioadă, au o pondere nesemnificativă, respectiv transportul aerian cu un deficit de 66 de milioane de euro, transportul feroviar cu un deficit de 4 milioane de euro, transportul pe canale navigabile interne cu un excedent de 14 milioane de euro.

Totodată, ponderea la exporturi a transportului rutier de mărfuri în total transport rutier este de aproximativ 80%, de aceea, orice măsură care nu ar sprijini acest trend ar afecta negative economia României”, au explicat parlamentarii AUR.

De altfel, aceștia au adăugat că industria de transport rutier de mărfuri din România este plătită sub media europeană, cu sub 1 euro pe km, în timp ce transportatorii vestici primesc 1,5 euro pe km. Mai mult, industria de transport rutier de mărfuri nu a inclus în costuri taxarea diurnei.

„Astăzi, după 6 ani constatăm că autoritățile statului au dezinformat organismele profesionale ale transportatorilor și constructorilor prin recalificarea diurnei ca venit salarial ceea ce este o situație unică în Uniunea Europeană și împotriva unei conduit normale a reprezentanților statului.

Reîncadrarea diurnei ca venit salarial și taxarea retroactivă va închide firmele de transport rutier. Solicit să verificați dacă există vreun caz în care firmele sancționate au plătit și au continuat activitatea. De asemenea, faceți un calcul procentual: câte firme în această situație s-au închis și câte au continuat – fără cele care au beneficiat de amnistie fiscal.

În toate cazurile Statul Român are obligația să intervină și să rezolve această problem. Solicit să elaborați norme juridice urgente care să rezolve această problemă și, după caz, nouă o amnistie fiscal. În caz contrar, încă un domeniu care aducea venituri statului român și firmelor românești va fi falimentar.

Față de această situație vă adresez următoarea interpelare în două puncte:

  1. Autoritățile Române au atacat Directiva Europeană la Curtea Europeană de Justiție pentru apărarea intereselor întreprinzătorilor români?

  2. Când rezolvați problema industriei de transport și care sunt soluțiile pe care le aveți pentru a menține comăetitive firmele românești și pentru ca diurnele salariaților detașați în străinătate să nu fie impozitate?”, se arată în interpelarea deputaților AUR de Suceava, Dorel Acatrinei și Florin Pușcașu.

Lasa un raspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.