Pe data de 30 ianuarie este sărbătorită Ziua Internaţională pentru Nonviolenţa în Şcoală. Această zi, sărbătorită în mai multe ţări ale lumii, este cunoscută şi ca Ziua Internaţională a Nonviolenţei şi Păcii, încă din anul 1964, ca o iniţiativă mondială, neguvernamentală, independentă, liberă şi voluntară a educaţiei pentru nonviolenţă şi pace.
„Scopul acestei zile este de a conștientiza problema legată de violența din școli, care poate avea consecințe și ȋn afara acestora, identificarea modalităților de rezolvare a conflictelor prin comunicare și relaționare.
Violenţa şcolară reprezintă una dintre manifestările violenţei cotidiene. Dezbaterile privind relaţia între conceptul de „drept la siguranţă” şi mediul şcolar au început să fie o preocupare importantă pentru mai multe țări din Europa, devenind o problemă politică a Comisiei Europene încă din anul 1997”, a explicat deputatul PSD Maricela Cobuz.
La nivel mondial, 1 din 3 elevi cu vârste între 13 şi 15 ani sunt brutalizaţi cu regularitate în şcoală. Aproape o treime din elevii cu vârste între 11 şi 15 ani din Europa şi America de Nord afirmă că au brutalizat alţi copii.
„Odată cu importanţa acestei probleme, mobilizarea şi preocuparea faţă de violenţa în şcoli a devenit pentru România un obiectiv politic prioritar. La inițiativa parlamentarilor PSD, a fost adoptată anul trecut legea privind bullying-ul în școli, care a intrat în vigoare la data de 22 noiembrie 2019.
Potrivit Legii, bullying-ul (violenţa psihologică) este definit ca: «acţiunea sau seria de acţiuni fizice, verbale, relaţionale şi/sau cibernetice, într-un context social dificil de evitat, săvârşite cu intenţie, care implică un dezechilibru de putere, au drept consecinţă atingerea demnităţii ori crearea unei atmosfere de intimidare, ostile, degradante, umilitoare sau ofensatoare, îndreptate împotriva unei persoane sau grup de persoane»”, a precizat parlamentarul sucevean.
Conform noii legi, profesorii vor avea de urmat niște proceduri clare pentru protejarea și ajutarea elevilor. Toate unitățile de învățământ vor introduce sesiuni de informare asupra problemelor legate de violența psihologică de tip bullying, astfel vor aplica strategiile educaționale potrivite.
România se situează pe locul trei în Europa în ceea ce priveşte bullying-ul, potrivit unui raport al Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii. Trei din zece copii sunt excluşi din grupul de colegi, trei din zece copii sunt ameninţaţi cu bătaia sau lovirea de către alţi colegi de clasă sau de şcoală, iar unu din patru elevi a fost umilit în faţa colegilor.
„Prin adoptarea acestei legi, România a făcut un pas important privind combaterea nonviolenței în școli.
Ca deputat în Comisia pentru sănătate și familie și medic pediatru am promovat întotdeauna educația pentru sănătate în general și a copiilor în special, tocmai de aceea am susținut această lege, abuzul în școli putând afecta atât sănătatea fizică cât și psihică a elevilor”, a conchis deputatul Maricela Cobuz.
Lasa un raspuns