De la an la an, la nivel global accesul la internet cunoaște o tot mai intensă evoluție. Tot mai mulți oameni se bucură de beneficiile acestei rețele și asta pentru că internetul oferă utilizatorilor săi o multitudine de informații, dar și multe alte lucruri utile precum e-mail, www, FTP, Găzduire web, etc.

Google, cel mai cunoscut motor de căutare pe Internet, înregistrează peste 2.000.000 de căutări în fiecare minut. Termenii și sintagmele căutate sunt extrem de variate. Spre exemplu, în 2018, potrivit listelor Google cu cele mai populare căutări făcute de români, în top s-au aflat informațiile despre rezultatele de la bacalaureat și  evaluarea națională, despre Black Friday, Campionatul Mondial, Simona Halep sau Calendarul Ortodox. De fiecare dată când o persoană caută informații despre politică, sport, filme, telefoane, vacanțe sau orice alt domeniu de interes, motorul de căutare poate afișa milioane de rezultate. Și totuși, aproape de fiecare dată când căutăm ceva, accesăm adresele care apar în prima pagină a motorului de căutare. Dar cum au ajuns respectivele adrese să apară în acea ordine și de ce?

Pentru cei care nu știu, răspunsul este Optimizarea pentru motoare de căutare sau Search Engine Optimization (SEO), mai exact procesul de perfecționare a vizibilității site-urilor web sau paginilor web în cadrul ordonării rezultatelor căutării în lista făcută de motorul de căutare.

A scrie despre SEO și întregul proces de favorizare a vizibilității site-urilor web în 2019 poate părea un lucru banal pentru cei care se pricep la acest domeniu.  Totuși, există persoane care și-au început un bussines în acest domeniu cu mulți ani în urmă.

Pentru că, da, au trecut 10 ani de când unui tânăr din Rădăuți i-a încolțit ideea de a construi un business al viitorului.

Eugen Șotropa, alături de co-asociatul Andrei Ursachi, au pus în 2011 bazele a ceea ce s-a dovedit o rampă de lansare pentru ei dar și pentru viitorii clienți.

 

De la idee la afacere

 

Ideea acestui gen de afacere i-a venit lui Eugen Șotropa atunci când era student în 2009 la București.

         „Bazele la ceea ce avea să devină E-Advertising le-am pus în 2009, atunci când eram în primul an de facultate la București. Aveam 20 de siteuri, de bloguri, pe care le monetizam prin advertoriale. Vindeam articole oamenilor interesați, în principal firmelor. Erau bani de buzunar pe care îi făceam în facultate. La acea vreme piața era foarte limitată pe această nișă: erau foarte puțini bloggeri activi, foarte puține firme care făceau SEO și chiar și mai puține firme dispuse să plătească pentru articole publicate fie pe bloguri, fie în presă”, își amintește cu drag Eugen rememorând începuturile din acest domeniu.

În 2010 a fost creionată ideea, iar în 2011 Eugen Șotropa și Andrei Ursachi aveau deja un plan de afaceri, o idee despre cum ar trebui să arate site-ul, despre cum ar trebui să vândă, cum să relaționeze cu clienții, cu bloggerii, dar și mecanismele prin care să poate funcționa ca o platformă care să producă bani.

          „Până în 2012 afacerea nu a prea mers. Avusesem doar două campanii, de la care facturasem sume mici de bani. A fost nevoie să aducem și bani de acasă pentru a plăti contabilitatea. Lucram de acasă, din sufrageria mea sau din sufrageria asociatului. Din mai 2012, lucrurile au început să se miște, acela a fost momentul când am început să facem primii bani”, spune Eugen.

De atunci lucrurile s-au îndreptat și prin muncă și seriozitate au ajuns să fie căutați și ceruți de firme pentru crearea de site-uri sau pentru optimizarea lor. Cei mai buni ani au fost cei de după criză, 2015-2016, când în jur de 80-90% din câștiguri  erau reinvestite în firmă, în echipamente.

          „La început, când sunam oameni care aveau site și le spuneam «Hai să facem SEO», nimeni nu știa de termenul acesta… Nu înțelegeau direct beneficiul. Boom-ul a început în ianuarie 2013, când încă eram departe de ieșirea din recesiune. Atunci se închideau multe magazine, multe bănci. Reinvesteam toți banii, fiind și responsabili ne limitam la strictul necesar. Îmi aduc aminte că prin decembrie 2013, indiferent pe ce motor de căutare scriai «optimizare firmă SEO», «promovare SEO», rezultatul ducea către noi, pentru că eram pe primul loc”, a precizat managerul E-Advertising.

 

Primul client

 

În orice business primul client îți va rămâne mereu în minte. El este cel care a avut încredere și a investit în firma ta. Eugen Șotropa își amintește că primul client a fost o agenție de turism din București care a făcut o comandă de test, în mai 2012, de 200 de lei.

          „După o săptămână de muncă, eu și asociatul meu am rămas cu 30-40 de lei profit. Clientul a vrut să ne testeze, să vadă dacă livrăm la timp, dacă suntem serioși, dacă ne implicăm. Pentru că am dus comanda la capăt cu profesionalism, următoarea săptămână, la o zi după ce am predat raportul, ne-au dat un email și ne-au spus că doresc o comandă de 5.000 de lei”, a mai spus Eugen Șotropa.

Încet, încet visul devenea realitate. Prin muncă și seriozitate cei doi tineri se angrenaseră într-o afacere a viitorului. L-am întrebat pe Eugen când a simțit că acest business este unul al viitorului. Mi-a răspuns cu modestie: „spre sfârșitul lui 2013, când am câștigat dublu față de cât ne-am propus și am văzut cât de tare crește interesul, când am văzut că are un potențial enorm, comparativ cu cât estimasem”.

Nu a vrut să se culce pe o ureche, cum spune un proverb românesc, de aceea în 2015 a conștientizat rolul și dimensiunea acestei afaceri în care mai bine de 90% dintre antreprenori au sub 35 de ani.

         „2015 a fost anul în care am apelat la consultanți de business, care să mă învețe ce este acela management – înainte știam despre asta doar din cărți. 2015 a fost anul în care am început să lucrez și să concep proceduri, în așa fel încât în firmă să se lucreze totul după proceduri. Am avut norocul să cunosc și să am un consultant extraordinar. Peter Barta a fost omul care mi-a zis că dacă vrem să avem pretenții de multinaționale, să facem bani la fel ca și companiile alea mari la care ne uităm și tânjim să fim ca ele. Ne-a mai spus că odată cu acest lucru trebuie să avem și pretenții de multinaționale, că trebuie să lucrăm totul ca la carte și trebuie să o facem după sistemul American”, a spus fondatorul E-Advertising.

 

Numele firmei – E-Advertising

Conștientizarea și respectul pentru muncă i-au împins spre noi provocări. Au știut că un nume bine ales îi poate întipări în mentalul colectiv.

         „Ideea cu numele firmei a pornit când ne alegeam brandul pentru firmă și nu găseam nume, pentru că toate erau luate. Am zis să fie «European» pentru că vrem să ne extindem cândva și pe Europa, apoi am adăugat «Advertising», pentru că facem publicitate, iar apoi ne-am gândit că totul ține de comunitate, de conexiunile din comunitate și ne gândeam la bloggeri, pentru că modelul de business de la acea vreme era concentrat în jurul blogurilor și am zis «Network». În momentul în care am dat la făcut site-ul, către programator, care ne-a întrebat de logo și i-am zis că nu avem, a zis să prescurtăm în «E-Advertising». Nouă ne-a plăcut, pentru că ne-a dus cu ideea la E-mail, acel E venind de la «electronic»”, a mai spus Eugen.

Managerul a mărturisit că nucleul afacerii este SEO – partea de optimizare pentru motoarele de căutare. Prin acest proces se aduc siteurile pe primul loc în topul căutărilor Google. Totodată, agenția de publicitate se ocupă și de reclamele pe Facebook, dar și de Google Ads, sau reclama prin intermediul Google.

          „Vreau să las în urma mea rezultate corecte, mai exact, rezultatele corecte în urma unei căutări pe Google. Vreau ca atunci când cineva caută pe Google un anume produs sau un anume serviciu, primele rezultate de acolo să fie ale clienților companiei noastre. Acei clienți trebuie să ofere desigur la rândul lor cele mai bune servicii. Atunci ar fi o situație de câștig pentru ambele părți. În momentul în care eu îmi aduc un client în topul căutărilor de pe Google, acela este lucrul care mă satisface, care mă face să simt că treaba mea a fost făcută bine și banii pe care i-am luat pentru prestarea acelui serviciu sunt bani pe deplin meritați. Totodată, clientul va fi fericit pentru că are vizibilitatea dorită și va ajunge la clienții pe care îi targhetează”, a declarat directorul Eugen Șotropa.

 

Cheia Succesului: Perseverența

Într-un domeniu extrem de nou pentru România te întrebi care erau șansele de reușită fără câteva ingrediente esențiale.

       „Am intrat pe piață la momentul potrivit, a fost o chestie și de perseverență. Perseverența o pot pune pe primul loc, pentru că dacă am fi renunțat de fiecare dată când îmi vedea să renunț, nu mai auzea nimeni de noi.

Acum nu mă mai raportez la cifre. M-am raportat mult timp la cifre, la bani, la sume de bani. Ce îmi doresc acum ține tot de cifre, dar nu de bani, pentru că banii îi văd deja ca un rezultat a ceea ce fac. Nu întotdeauna câștigăm la valoarea pe care o avem. Uneori suntem subevaluați și consider că oamenii în general sunt subevaluați. Acum mă raportez la faptul că mi-aș dori să am mai multe puncte de lucru în țară”, a afirmat managerul E-Advertising.

 

„Atunci când vrei poți” – motto-ul după care s-a ghidat

 

 „Atunci când vrei, poți” este motto-ul după care s-a ghidat Eugen Șotropa atunci când și-a pus în minte să dezvolte această afacere. Nu a fost ușor, dar cu timpul rezultatele s-au văzut.

          „Mă consider un om modest și mulțumesc lui Dumnezeu pentru tot ceea ce am. În momentul în care am pornit pe acest drum eram sărac, un om simplu. Depășirea condiției a fost un imbold mare pentru mine. Mi-am dorit să îmi ajut părinții pentru sacrificiile pe care le-au făcut pentru mine”, a afirmat managerul firmei de SEO.

În final am vorbit despre viitor și vise, Eugen mărturisind sincer că își dorește să pună Suceava pe harta serviciilor SEO, orașul să fie cunoscut pentru această parte de business.

          „Vreau ca Suceava să fie cunoscută și pentru publicitate, pentru calitatea și performanța adusă în publicitatea online din România”, a spus plin de încredere Eugen Șotropa.

De asemenea, am dorit să aflu cum vede dezvoltarea antreprenoriatului în Suceava și lipsa din ce în ce mai mare a forței de muncă.

         „Din punctul meu de vedere, Suceava e subevaluată de toți cei care nu cunosc zona sau nu au trecut pe aici. Cei din zona de Sud, cu care am interacționat cel mai mult, habar n-au… sunt unii care au impresia că sucevenii încă trăiesc ca în epoca de piatră. În principiu, tot ce se dă la știri, se dă negativ: crime, violuri, chestii ce țin de infracționalitate, lucruri rele. Iar lucrurile bune rar au apărut la televizor. Consider că, deși avem foarte multe valori și foarte multe lucruri cu care ne putem mândri, nu o facem pentru că nu știm să o facem. Problema noastră e că nu ne lăudăm suficient. Și aici nu zic de lauda cu scopul de a atrage invidie sau a crea gelozie, ci lauda care scoate în evidență lucrurile bune, pentru a fi luate ca exemplu sau pentru a aduce influență pozitivă în rândul societății.

Despre antreprenoriatul sucevean, îl văd făcut după ureche. Clienții din Suceava cu care am lucrat și cu care lucrez nu intră în această discuție și asta nu pentru că au fost sau sunt clienții mei. Ei au ajuns să fie clienții mei pentru că mintea lor este foarte deschisă. Fie că vorbim de clienți mari sau mici, toți au avut deschiderea să se ducă spre online și să conștientizeze faptul că fără promovare pe online nu vor putea să aibă o creștere, chiar dacă sunt afaceri solide. Strict referitor la online, consider că încă se face business după ureche și încă nu există deschidere suficientă spre acest mediu. Suceava, la segmentul online, stă slab. Văd că antreprenorii suceveni își dau interesul, sunt antreprenori cu inițiativă, sunt oameni care chiar fac ceva, dar în raport cu partea de online, cred că încă se face după ureche”, a mai spus Eugen Șotropa.

Despre forța de muncă, tânărul antreprenor consideră că reprezintă o problemă generală și că nu ar trebui să mai existe angajați care să aibă salariul mai mic de 1.200 de lei.

          „E o problemă generală cu forța de muncă, pentru că majoritatea oamenilor care au capacități extraordinare de a îndeplini o muncă au plecat. Am gestionat, cel mai mult, peste 20 de oameni. Sunt trei categorii de oameni: Cei foarte buni care au plecat în străinătate, sunt cei buni, dar leneși, care încă sunt în România și sunt cei care nu știu să facă nimic dar își doresc salariul unui director de bancă. Cei din urmă merg des la interviuri, mai acceptă câte un job, ajung la unele firme care îi iau și le dau 2.000-3.000 de lei salariu și după o lună-două își dau seama că nu au ce face. Partea din mijloc, cei buni dar leneși, își fac treaba, dar parcă depinzi de ei și stai la mâna lor. Aceasta este și vina antreprenorilor, dar nu este ca și cum cineva nu ar vrea să plătească mai mult, ține și de economie. Remunerația trebuie să fie bazată pe meritocrație și trebuie să fie și la un nivel care nu e bătaie de joc. Nu ar mai trebui să existe oameni în Suceava care să câștige doar 1.200 de lei în mână”, a spus în final Eugen Șotropa.

 

Lasa un raspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.