La Şcoala Gimnazială nr. 2 Vatra Dornei a fost implementat un amplu proiect de prevenire a victimizării minorilor ca urmare a hărţuirii, abuzurilor emoţionale şi fizice, discriminării de orice gen.

La acţiunile interactive şi seminariile de lucru, care au avut loc în perioada 04 – 06 mai 2017, au participat peste 200 de elevi, dar şi 18 profesori şi 40 de consilieri psihopedagogi din cadrul Centrului Judeţean de Resurse şi Asistenţă Educaţională Suceava. De asemenea,  poliţiştii Compartimentului de Analiză şi Prevenire a Criminalităţii – IPJ Suceava au susţinut prezentări şi au derulat activităţi preventive.

La Şcoala Gimnazială nr. 2 Vatra Dornei, sub coordonarea doamnei profesor psiholog şcolar Mihaela Aicoboae şi cu sprijinul doamnei psiholog Delia Drăgan a fost iniţiat un proiect inedit de prevenire a fenomenului de ,,bullying”, toţi elevii fiind implicaţi în activităţi interactive de conştientizare a acestui fenomen şi de prevenire a acestuia.

Elevii au creat jocuri de rol şi au realizat clipuri video cu mesaj preventiv, au desenat afişe şi au realizat prezentări proprii cu privire la fenomenul de ,,bullying”. Unii au avut curajul să îşi descrie propriile experienţe şi au povestit prin ce au trecut atunci când au fost jigniţi sau puşi în situaţii de inferioritate.

Toate produsele de proiect şi toate experienţele tinerilor au fost prezentate în data de 04 mai 2017 în faţa a peste 40 de consilieri psihopedagogi şi a directorului Centrului Judeţean de Resurse şi Asistenţă Educaţională Suceava – doamna profesor psiholog Maria Pavelescu.

Timp de patru ore au fost organizate dezbateri şi au fost prezentate tehnici de intervenţie preventivă.

Poliţiştii Compartimentului de Analiză şi Prevenire a Criminalităţii – IPJ Suceava au prezentat aspecte legislative şi modalităţi de prevenire a situaţiilor de risc victimal. De asemenea, poliţiştii au insistat asupra dezvoltării relaţiei elev – părinte – profesor – poliţist, comunicarea deschisă şi permanentă şi abordarea timpurie a unor astfel de situaţii putând preveni evenimentele negative. Totodată, poliţiştii au prezentat cauzele şi implicaţiile fenomenului de ,,bullying” asupra dezvoltării psihice a minorului, inclusiv cu efect asupra dezvoltării unor comportamente de tip predelictual şi delictual.

Bullying-ul este definit ca fiind un comportament ostil/de excludere și de luare în derâdere a cuiva, de umilire. Un copil este etichetat, tachinat, batjocorit în cercul său de cunoștințe sau de către colegi care îl strigă într-un anume fel (făcând referire la aspectul fizic sau probleme de ordin medical/ familial). Uneori aceste tachinări se transformă în îmbrânceli sau chiar, în unele cazuri, în atacuri fizice.

Bullying reprezintă o formă de abuz emoțional și fizic, care are trei caracteristici:

  • Intenționat – agresorul are intenția să rănească pe cineva;
  • Repetat – aceeași persoană este rănită mereu;
  • Dezechilibrul de forțe – agresorul își alege victima care este percepută ca fiind vulnerabilă, slabă și nu se poate apăra singură.