Proiectul de hotărâre privind revocarea dreptului de administrare al Regiei Autonome Aeroportul „Ștefan cel Mare” Suceava, asupra unor bunuri proprietate publică și privată a județului Suceava, a declanșat mai multe discuții în Consiliul Județean Suceava.
Întrucât ședința de Consiliu Județean este publică, la ea a participat și fostul președinte al Consiliului Județean Suceava, deputatul Ioan Cătălin Nechifor, care a avut câteva sugestii pentru actuala conducere a Consiliului Județean.
Deputatul PSD consideră că cei care se află azi la cârma județului ar fi trebuit să se gândească și la viitorul mai îndepărtat al aeroportului, nu doar la soluții de moment.
„Încă de la predarea mandatului am discutat despre faptul că nu vom reuși să ne descurcăm cu terminalul existent. Trebuie să ne gândim dacă vrem însă să mergem cu o variantă care să înghesuie practic câteva construcții, să fie terminale făcute ca la Iași, din poartă în poartă, din trei în trei metri, sau dacă vrem să avem un aeroport aerisit. Întrebarea este ce va fi în viitor? Care va fi traficul? Ce se va dezvolta pe zona aeriană?
Domnule Flutur, știți la fel de bine ca mine că nu vom avea autostradă și atunci este bine să deschidem poarta aeriană a Sucevei. Dacă veți merge pe ideea construirii unui terminal exact în proxemitatea terminalului existent nu o să facem nimic altceva decât să înghesuim aeroportul. Gândiți-vă în perspectivă! S-ar putea să fiți nevoiți să mai faceți o pistă. Gândiți-vă și la alte aeroporturi care au făcut la fel și care nu au putut să se dezvolte. Votul este al dumneavoastră, dar gândiți-vă că trebuie să dați șansa aeroportului să fie dezvoltat”, a spus deputatul PSD.
Nechifor le-a reamintit consilierilor județeni, faptul că unii dintre ei au făcut parte și din fostul deliberativ, în perioada 2012-2016, și că au votat pentru soluția propusă de fostul președinte al CJ Suceava.
„În urmă cu 2 ani și jumătate am avut o ședință de consiliu la aeroport. Am ținut, în calitate de președinte, să le prezint colegilor consilieri o viziune pentru dezvoltarea aeroportului Suceava pentru viitor. Modernizarea aeroportului se apropia de final, aerogara în structura existentă era și ea reabilitată, aproape că încheiasem negocierile cu WizzAir, urma să am discuții și cu Ryanair și cu o companie românească care avea și acționariat local, care urma să se numească Cobrex.
Atunci, conștient de faptul că aerogara, chiar modernizată, avea o capacitate limitată de prelucrare pasageri (în special la plecare, undeva la 100 – 150 pax/ora) știind ce fel de flotă operează firmele de low cost, am propus Consiliului ca mare parte din clădirile Centrului Economic Bucovina Suceava să fie transferate către aeroport. CEBS, acronimul de rigoare, fusese un proiect implementat de Consiliul Judetean Suceava, finanțat din fondurile de preaderare Phare și care nu reușise niciodată să obțină rezultatele și să atingă obiectivele pentru care fusese construit pentru suma de circa 5 mil Euro.
Știam, înca din perioada anilor 2003 – 2004, că odată finalizată perioada de monitorizare, destinatia ar fi putut fi schimbată, cea de terminal de pasageri fiind posibilă, evident cu o recompartimentare și o modificare de fluxuri, așa încât să respecte normele de securitate aeroportuară. Ținând cont de faptul că pavilionul expozițional, cele 8 hale industriale precum și incubatorul de afaceri erau foarte puțin utlizate, având în vedere proximitatea față de aeroport și existența unor căi de acces și parcări generoase, mi s-a părut oportun să solicit votul colegilor consilieri, care a fost în unanimitate, indiferent de culoarea politică și le multumesc pentru asta!
Sigur, acest lucru s-a întâmplat după o vizită amănunțită, în care am prezentat în mare care urma sa fie destinația fiecărui colțisor din pavilionul industrial și din halele adiacente. Mai precis, pavilionul central, expozițional, urma să fie transformat în terminal de plecări, având 3 nivele, putând fi realizate minim 3 porți de plecare cu burduf de la etajul 1 și având și spațiile necesare la ultimul etaj pentru tot tipul de birouri.
La parter, în zona publica, urma să se realizeze zona de check in cu minim 10 ghișee și cu benzi transportoare pentru bagaje, iar la etaj, înainte de porți erau spații care puteau fi amenajate ca restaurante, magazine duty free și altele.
Avioanele urmau să fie aduse la burduf, prin construirea celei de a patra cale de rulare, delta, dar și prin construirea unei noi platforme, chiar lângă terminal. Terminalul de sosiri urma să fie realizat prin unirea a doua pavilioane industriale, în primul fiind partea de primire pasageri, conexiunea de legatura urma să realizeze și controlul de frontieră la sosire, iar cel de al doilea pavilion era gândit pentru preluarea de bagaje pe două benzi transportoare și ieșirea către parcarea publică a aeroportului.
Alte doua pavilioane industriale trebuiau transformate în terminale cargo (in si out, pentru mărfuri și bunuri de import, respectiv export). Practic tot traficul extern urma să fie mutat pe noul terminal, T2, iar aerogara actuală ar fi rămas pentru zboruri interne și aviație generală.
Ei bine, astăzi, Consiliul Județean a decis să renunțe la a mai păstra admnistrarea acestor spații la nivelul aeroportului, asta însemnând practic ca proiectul de mai sus a fost abandonat, în pofida deciziei unanime din 2015. Și în pofida faptului că pe baza acestui plan am obținut contractul de operare de pe aeroportul Suceava cu compania de low cost WizzAir.
Am încercat să prezint câteva argumente în plenul Consiliului Județean și mulțumesc pentru faptul că mi s-a dat voie să vorbesc despre o viziune pentru dezvoltarea aeroportului. Însa votul a fost 32 în favoarea renunțării și doar 2 pentru a păstra în vigoare planul din 2015. Am și precizat că nu doream să influentez opinia nimănui, dar am punctat categoric că nu este benefică construirea unui cluster de bio agricultură în locul CEBS, la pachet cu aglomerarea unor spații vitale cu noi construcții care nu rezolvă decat parțial nevoia de creștere a capacitătii de procesare a pasagerilor.
Interesant este că și unii din colegii care au facut parte din mandatul anterior au votat pentru schimbare, în condițiile în care în urma cu 2 ani și jumatate aveau o opinie exact inversă ca cea de acum. Nu vreau sa comentez mai mult decizia, este votul lor, pe care îl respect. Din păcate, însă, știind că autostrada nu prea vom avea în curând, decizia Consiliului Județean va enclaviza și mai mult aeroportul.
Noi construcții la baza platformei, precaritatea resurselor spațiale (teren pe care să poată fi dezvoltate în continuare noi capacități și infrastructuri) fac ca aeroportul Suceava să fie lipsit de acel spațiu vital, în care să respire și care să-i permită, spre exemplu, construirea unei noi piste, în unghi față de cea actuală, pentru a putea permite aterizarea avioanelor chiar și în condiții de vânt de forfecare sever”, a arătat fostul președinte al CJ, Cătălin Ioan Nechifor.
În replică șeful administrației județene, Gheorghe Flutur a spus că în ceea ce privește spațiul unde este acum CEBS ar trebui să fie parc-industrial și el este optimist în ceea ce privește succesul acestuia.
„Sper să găsim soluții și oameni cărora să le oferim ceva”, a spus Flutur care a menționat că joi a avut o discuție cu un potențial investitor german în fabrică de mobilă.
Gheorghe Flutur i-a mulțumit lui Nechifor pentru prezentare și a menționat că cinci hectare de teren din cele 13 ale CEBS din imediata apropiere a aeroportului vor fi menținute pentru eventuale investiții de dezvoltare dacă va fi necesar.
„Dacă va exista presiune și dezvoltare pe acea suprafață să avem grijă ce să facem cu ea în perioada următoare să o folosim pentru dezvoltarea aeroportului”, a spus Flutur.
Cu toate acestea, Consiliul Județean Suceava a votat, vineri,23 februarie, cu 32 de voturi „pentru” și două „împotrivă” proiectul de hotărâre prin care terenul și clădirile Centrului Economic Bucovina Suceava(CEBS), revin în administrarea Consiliului Județean de la Aeroportul Suceava.
Realitatea este că o parte dintre cei care au votat acest proiect nu au cunoștință despre cum ar trebui să arate un aeroport modern cu mai multe terminale. Prin votul exprimat nu au făcut decât să întârzie dezvoltarea aeoportului sucevean, care are o concurență acerbă din partea celui din Iași și Bacău.
Lasa un raspuns