Deși elevii români, în general, sunt foarte slabi, în ceea ce privește performanțele lor, guvernanții s-au decis să schimbe programa, pentru ca procesul de învățare să fie mai ușor. Cu toate acestea, schimbările prevăzute de acest act normativ, nu sunt cele mai eficiente, dacă luăm în seamă ceea ce spun experții din domeniul învățământului.
Potrivit hotărârii, elevii clasei a 5-a ar urma să urmeze cu o oră mai puțin, cursurile de limbă română, în timp ce elevii clasei a 8-a nu vor mai face limba latina. Elevii claselor mediene de gimnaziu nu vor mai face ora de Cultură Civică. Însă aceste ore nu vor fi pur și simplu șterse din orar, ci vor fi înlocuite. În locul lor vor apărea materii noi: educaţie pentru drepturile copilului, tehnologia informaţiei şi a comunicaţiilor sau educaţie pentru sănătate. Dacă cei de la minister sunt convinşi că aceste modificări vor revitaliza învăţământul din ţară noastră, experţii în educaţie sunt de altă părere.
„După părerea mea, aceste modificări sunt trei noi noi variante ale vechiului plan cadru”, spune prof. dr. Șerban Iosifescu, Președinte ARACIP România. Tot dumnealui a ma declarat că „Prin permutări de ore, de la o disciplină la alta, prin renunţarea la ore, introducerea unor discipline noi nu se face decât să se prelungească existenţa unui plan cadru aşa cum este el acum”.
Nici elevii nu par a fi prea încântați, pentru că, la drept vorbind, materia este grea și stufoasă, greu de pătruns chiar și cu ajutorul unui profesor bun.
„Programa să fie făcută în aşa fel încât să atragă elevii să înveţe, nu să îi facă să devină enciclopedii pe două picioare”, spune un elev.
„94% din informaţia primită de-a lungul şcolii se pierde, se uită”, spune prof. dr. Florin Coleceag.
Reprezentanţii Ministerului Educaţiei au mai anunţat că cele trei variante ale planului-cadru sunt în dezbatere publică până pe data de 23 ianuarie. Apoi vor fi analizate sugestiile primite şi va fi validat noul plan cadru.
Elevii, profesorii și părinții își pot exprima opiniile pe www.surveymonkey.com/r/planuri_cadru.
În acelaşi timp, specialiştii de la Agenţia Română de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Preuniversitar, instituţie care funcţionează în cadrul Ministerului Educaţiei, spun că nu avem cum să asistăm la transformări spectaculoase atât timp cât materiile, indiferent de numele lor, vor fi predate ca şi până acum.
„Soluţia ar fi să nu mai predăm chimie, biologie şi să predăm ştiinţe (…) Acum vreo 20 de ani s-a mai încercat să se predea integrat ştiinţe din clasa a 3-a până la a 6-a. La clasa a 3-a şi a 4-a este ok, pentru că avem învăţătorul. Mai greu a fost la clasa a 5-a şi 6-a şi faptul că fiecare profesor, fiind pregătit într-o anumită disciplină, zice că materia lui este mai importantă decât celelalte”, spune prof. dr. Șerban Iosifescu.
În prezent cunoștințele pe care le cîștigăm în anii de școală nu ne mai ajută la nimic, pentru că în mare, de fiecare dată când începem o nouă etapă în viața noastră trebuie să uităm ce am învățat în școală. Sistemul educațional românesc nu produce tineri gata să intre pe piața muncii, tocmai din cauza pregătirii slabe.
Rămâne de văzut dacă aceste modificări vor intra în vigoare, după ce se finalizează perioada de dezbatere publică.
Lasa un raspuns