Mall, aglomerație, lipsă locuri de parcare, lumini și muzici contradictorii, vacarm, toate provocând o amețeală propice unui templu al lui Hermes. Aici cumperi mai mereu mai mult decât ți-ai propus, de multe ori lucruri inutile, deoarece ești oarecum pierdut între voința de a cumpăra lucruri necesare și dorința de a fi văzut cumpărând. La jumătatea drumului dintre piața de cartier și magazinele renumite din Capitală, mall-urile satisfac dorințele nemărturisite ale oamenilor de a fi cunoscuți, sau recunoscuți într-o lume strălucitoare și cosmopolită. Indiferent dacă te duci la mall după un pachet de țigări sau o plasă de cartofi, te oprești să bei o cafea în una din cafenele doar pentru ca vreun vecin în trecere să te vadă, sau îți iei o porție de cartofi pai de la unul din fast-food-uri pe care o mănânci tacticos ca să poți rășpunde mai târziu unui coleg de birou care te îmbie la chiftelele nevestei – nu, multumesc, am mâncat la mall.
Știu că nimeni nu va recunoaște că-i adevărat, pentru că nici eu nu recunosc, dar ceea ce vreau să spun este că Mall-ul este o prezență benefică, civilizatoare, oriunde apare. Mall-ul impune o ținută minim civilizată vizitatorilor săi, un comportament de bun simț și asta nu prin reguli stricte, ci prin influența indirectă a celorlalți. La Mall stridențele de orice fel sunt mai evidente decât oriunde altundeva și chiar dacă nu intervin oamenii de ordine, privirile reprobatoare ale celorlalți exclud rapid factorul pertubator. Vă invit să observați personal efectul Mall asupra vizitatorilor, urmărind din parcare un grup gălăgios de tineri aroganți. Pe măsură ce înaintează în magazin, devin mai rezervați, se organizează pe perechi, atât volumul, cât mai ales tonul conversației devine mai conservator. Această atitudine civilizată este păstrată de cele mai multe ori și după părăsirea clădirii.
Poate nu toate efectele existenței culturii mall sunt benefice, dar pentru un oraș de provincie, existența unui Mall este o treaptă către civilizarea populației. Mai mult, mall-urile au o importantă coordonată culturală, atât prin existența librăriilor, cât și datorită diferitelor spectacole organizate pentru a atrage cumpărătorii. O oază de curățenie și aer condiționat în orice anotimp, servicii de bună calitate și mult calm, sunt numai câteva din atracțiile colaterale ale acestor locuri.
Lasa un raspuns