Ministrul delegat pentru Afaceri Europene, Ana Birchall, le raspunde fostului premier Dacian Ciolos si fostului sef al Cancelariei prim-ministrului Dragos Tudorache, după ce cei doi au sustinut ca oficialul MAE incearca, „prin declaratii publice neadevarate” despre fostul Guvern, sa ascunda „propriile intarzieri si inactiuni” in pregatirea presedintiei Romaniei la Consiliul UE.

„In primele patru luni ale acestui an am accelerat, prin masuri concrete si aplicate, procesul de pregatire pentru presedintia romana la Consiliul UE, pentru ca eu cred ca acest proiect de tara este prea important si integrator, la toate nivelurile societatii, prin factorii de decizie implicati, pentru a-l transforma intr-un razboi al orgoliilor neconsumate.

Tocmai pentru ca este un proiect al tuturor romanilor, acestia au dreptul la o corecta informare, fara ca aceasta sa insemne ca as fugi de raspundere sau ca vreau sa gasesc vinovati.

Am constatat niste sincope la nivelul pregatirii acestui eveniment important pentru tara noastra si am decis ca este dreptul romanilor sa le cunoasca. Adoptarea de catre guvernarea anterioara a unui memorandum in 30 decembrie 2016, cu niste linii absolut teoretice, fara corespondent practic si analiza anterioara concludenta, precum si organizarea unui eveniment doar ca exercitiu de imagine cu iz electoral si cu dedicatie precisa nu inseamna pasi reali in pregatirea celui mai important moment post-aderare al Romaniei: presedintia Consiliului Uniunii Europene”, afirma Birchall intr-o postare pe Facebook.

Mai mult, aceasta aminteste ca Guvernul Grindeanu a adoptat, la propunerea echipei pe care o coordoneaza in Ministerul Afacerilor Externe, Memorandumul privind accelerarea procesului de pregatire a PRES RO 2019, prin care a fost aprobata infiintarea Consiliului National de Pregatire si Exercitare a Presedintiei Romaniei la Consiliul UE, precum si adoptarea Planului de actiune. Consiliul va exercita un rol de indrumare strategica prin stabilirea liniilor directoare si a prioritatilor de actiune pentru pregatirea si exercitarea Presedintiei Romaniei la Consiliul UE.

Totodata, la nivelul portofoliului ministrului delegat pentru Afaceri Europene, spune Birchall, a fost infiintata Unitatea pentru Pregatirea Presedintiei Romaniei la Consiliul UE (UPP) care are trei structuri componente: Directia Planificare si Coordonare Negocieri (DPCN), Directia Logistica si Protocol (DLP) si Biroul Comunicare si Promovare (BCP).

„Prin aceasta Unitate am accelerat dialogul interministerial pentru pregatirea presedintiei in cadrul reuniunilor saptamanale ale Comitetului de coordonare a Sistemului national de gestionare a afacerilor europene.

In cadrul acestuia au fost cartografiate resursele umane specializate in afaceri europene disponibile in administratia publica, pentru ca trebuia sa avem pana acum o imagine a specialistilor pe care ne putem baza, au fost prezentate intr-o prima forma propuneri de teme prioritare ale presedintiei romane a Consiliului UE si s-a elaborat primul calendar al reuniunilor care vor fi organizate in Romania in timpul PRES RO2019, stabilindu-se totodata responsabilitatile ministerelor pentru prezidarea Grupurilor de lucru ale Consiliului UE”, mai sustine demnitarul.

Potrivit ministrului, a fost activat Task force-ul interministerial, care pregateste propunerile legislative cu rolul de a permite suplimentarea, cu caracter temporar, a expertizei tehnice in administratia publica, in domeniul afacerilor europene si a fost elaborata prima forma a proiectelor de acte normative privind crearea de posturi suplimentare, modul de recrutare, incadrare si motivare a resurselor umane.

„Pe plan extern, am initiat un mecanism de consultare cu partenerii Romaniei din TRIO-ul de Presedintii (Finlanda si Croatia), in care a fost inclusa si Austria, avand in vedere ca vom prelua de la aceasta tara o mare parte a agendei legislative europene. A fost activat si dialogul cu reprezentantii institutiilor europene, respectiv ai Secretariatului General al Consiliului UE si Secretariatul Comisiei Europene.

Multe dintre serviciile de care avem nevoie pe procedura de achizitie nu se cunosc pentru ca nu exista un inventar al acestora. De exemplu, alocarea unui sediu adecvat al Reprezentantei Permanente a Romaniei pe langa UE pe perioada PRES RO 2019 este un element important care putea fi rezolvat pana in acest moment, insa din pacate s-a batut pasul pe loc.

De asemenea, nu s-a facut nimic pe identificarea unei locatii pentru presedintie aici, in Bucuresti, sau pentru sali si posibile spatii de desfasurare a intalnirilor grupurilor de lucru”, sustine Ana Birchall.