Acest tren a rezistat trecerii timpului, iar astăzi când spunem Moldovița și turismul local, vorbim despre legătura pe care acest tren o realizează între trecut și viitor.
Mocănița Huțulca este un obiectiv turistic, o comoară locală pe care cei din zonă ar trebui să o protejeze și să își ofere concursul atunci când investitorul privat dorește să dezvolte, legal, această atracție turistică.
În anul 2015, spre exemplu, au călătorit circa 14 mii de turiști cu Mocănița Huțulca, care pleacă din Moldovița și ajunge până în Argel, parcurgând aproximativ 7 km de cale ferată îngustă.
„Creșterea permanentă a importanței acestei atracții turistice a făcut necesar să fie găsită o altă locație de plecare pentru trenurile Mocăniței, dotată cu casă de bilete, birou de mișcare și grup sanitar.După ani lungi de negociere a putut fi închiriată gara veche CFR de la Moldovița, începând cu data de 1 aprilie 2016”, a declarat Georg Hocevar.
După preluarea de la CFR a gării din Moldovița, Georg Hocevar a demarat lucrările de prelungire a șinelor de cale îngustă spre gară, asta pentru ca noul punct de plecare al Mocăniței Huțulca să fie gata la începutul sezonului, pe 23 aprilie 2016.
Totuși, planurile austriacului care iubește această zonă și care a repus mocănița de la Moldovița în funcțiune, s-au izbit de orgoliile unor interlopi din această comună. Mai exact, cel care a zădărnicit proiectele, prin diverse acțiuni, blocând șinele cu bușteni sau chiar scoțând șina trenului, este Alin Boșutar un interlop local care este inculpat într-un dosar penal de trafic cu țigări. Boșutar este cel care se opune acestui proiect și nu apreciază intenția austriacului de a prelungi Mocanița Huțulca spre vale.
„Când am început să reconstruim macazul spre linia CFR, care din 2012 este în proprietatea noastră, vecinul nostrum (n.r Alin Boșutar) ne-a răsturnat peste noapte primele șine întinse. Când a văzut ca nu oprim construcția, a depozitat demonstrativ o stivă de lemne pe terenul public, propietate a Consiliului Local Moldovița, pentru a împiedica lucrările. Deja în anul 2015 a construit un zid de beton pe vechiul traseul al Mocăniței spre șopronul de vagoane, tot terenul public al Consiliului Local Moldovița. A mai depozitat sute de metri cubi de lemn pe linia noastră de cale normală care merge spre gara CFR Moldovița. După câte știu eu, lemnul nu se depoziteaza pe căi ferate, ci în depozite autorizate”, a afirmat austriacul Georg Hocevar.
Dorința austriacului, care are șapte angajați, nu este să se îmbogățească, ci să creeze un mediu civilizat în care călătorii să aștepte mocănița, deoarece în actualul amplasament nu există o toaletă sau o sală de așteptare.
Hocevar a mai spus că Primăria a fost de acord cu construcția acestei linii. Mai mult, între Primăria Moldovița și reprezentanții Mocăniței Huțulca, există un parteneriat public privat.
„Am depus la primăria din Moldovița o adresă în care am arătat că nu putem să continuăm spre gara CFR, dacă nu se ridică materialele de pe terenul public, destinat pentru mocăniță, însă fără succes. Ni s-a spus că, solicitarea noastră poate primi răspuns doar în termen legal de 30 de zile, prea târziu pentru a mai finaliza linia spre noul punct de plecare pentru începutul sezonului”, a explicat austriacul.
Trebuie amintit faptul că, respectivele incidente s-au petrecut în zilele de 10 și 12 martie, iar astăzi se împlinește o lună de zile.
Iliesi: „Vom soluționa această cerere în cel mai scurt timp, deoarece acest obiectiv turistic reprezintă una dintre emblemele localității”
Primarul Traian Iliesi a confirmat cele spuse de Georg Hocevar, precizând că administrația locală își va da tot concursul pentru soluționarea amiabilă a acestei situații. Iliesi a mai spus că această cale ferată îngustă este singura rămasă în județul Suceava, iar pentru comuna Moldovița mocănița reprezintă o mândrie și faptul că deservește și promovează zona, aduce faimă comunei Moldovița.
„Trist este că după peste zece ani de investiție în acest obiectiv, prin care s-a ridicat imaginea localității s-a ajuns la astfel de situații”, a afirmat primarul comunei Moldovița Traian Iliesi.
Totuși, iată ce spun cetățenii care au văzut fotografiile în zilele respective:
Voicu Sabău: „Rușine… rușine… rușine… deși mă îndoiesc că au așa ceva”;
Danutz Cziprok: „Păcat, mare păcat că o zonă așa de frumoasă se dorește să rămână uitată sau ascunsă de ochii lumii. Doar cineva limitat poate să facă așa ceva”;
Mihai Tudosă: „NENOROCIȚII!!!!!! Au în cap numai bani!!!
Sunt doar câteva din comentariile lăsate de cetățeni pe pagina de socializare a lui Georg Hocevar.
Facem un apel public ca în al 12-lea ceas, să fie reparată nedreptatea comisă de interlopul Alin Boșutar.
Pentru cei care nu sunt informați cu privire la activitatea interlopului Alin Boșutar, facem următoarele precizări: „Potrivit probatoriul administrat în cauză, până în acest moment al urmăririi penale, a rezultat faptul că, inculpatul Boșutar Alin achiziționa de la cetățenii ucraineni țigarete neintroduse în circuitul fiscal, care erau trecute peste frontiera verde Ucraina-România, din dreptul localităților Ulma și Brodina, din județul Suceava, ulterior fiind transportate în municipiul București pentru comercializare, folosindu-se un autovehicul special adaptat în acest sens. Prin neplata taxelor vamale, a accizelor și a taxei pe valoarea adăugată s-a cauzat bugetului de stat un prejudiciu estimativ de 2.200.00 lei”, se arată în comunicatul Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție.
Este păcat că o inițiativă care este benefică pentru tot județul Suceava și mai ales, pentru comunitatea din Moldovița, care trăiește din exploatarea forestieră, poate fi împiedicată prin astfel de acțiuni ale unui singur om, Alin Boșutar.
„Din acest motiv, sezonul va începe în 17 aprilie 2016, tot la vechiul punct de plecare, în spatele stației peco din Moldovița. Foarte multe școli au rezervat deja locuri pentru 18- 22 aprilie, în cadrul proiectului școlar «Săptamana altfel», a conchis Georg Hocevar.
Dacă comunitatea locală rămâne nepăsătore la aceste acte criminale, poate sunt „sensibili” cei care au făcut din brandul „Bucovina” un titlu de glorie!
Lasa un raspuns